Sulík: Efektívnejšie financovanie a riadenie škôl, zrovnoprávnenie štátnych, cirkevných a súkromných škôl, prepojenie vzdelávania s praxou a väčší priestor pre kreativitu učiteľov ako aj orientácia na potreby detí. To sú základné princípy, na ktorých stavia program strany Sloboda a Solidarita v oblasti školstva. Kroky novej vlády idú žiaľ opačným smerom.
Situácia v školstve je kritická a je najvyšší čas hovoriť o tom, čo ďalej. Aj preto sme podporili obidva učiteľské štrajky. Vláda a odborári hrajú s občanmi Slovenska, ale aj s učiteľmi v posledných dňoch veľmi podivnú hru. Na jednej strane sú tu učitelia, ktorým ide o celkové zlepšenie stavu, o celkovú reformu školstva a na druhej strane sa tu ocitli odborárski predáci, ktorí by mali zastupovať záujmy učiteľov, rodičov, žiakov a práve oni zúžili celú debatu okolo štrajku len na zvyšovanie platov a navyše, ako som už vravel, hrajú s Robertom Ficom veľmi podivnú hru. Preto je pre nás veľmi nepochopiteľné ako a prečo včera prerušili pôvodne neobmedzený štrajk. Poprosil by som teraz Martina Poliačika, aby viac povedal o detailoch.
*****
Problémom nie sú s platy učiteľov, ale smerovanie školstva
Poliačik: Situáciu sme veľmi pozorne monitorovali nielen z tlačových vyhlásení, ale stretávame sa aj /…./ okruhoch so zástupcami škôl, jednotlivých združení súkromných škôl a so zástupcami cirkevných škôl. Najväčším problémom, ktorý dnes v školstve máme, nie sú samotné platy ako to vyzerá z tých tlačových vyhlásení, ktoré sledujeme v posledných dňoch, ale aj smerovanie školstva a nedotiahnutie reforiem. Alebo v niektorých oblastiach školstva nezačatie reforiem.
98% učiteľov v ankete označilo za najväčší problém úradníkov ministerstva školstva
Nedávno bola urobená anketa medzi učiteľmi, že čo im najviac znepríjemňuje život a na prvom mieste s 98% sa umiestnili úradníci ministerstva školstva.
Pozrime sa teda na to, čo ministerstvo školstva v súčasnosti robí.
Ministerstvo školstva SR a prerozdeľovanie financií na mimoškolské činnosti
V stredu na vláde prešlo nariadenie 668, ktoré mení prerozdeľovanie financií na mimoškolské činnosti. Ako som vopred varoval, už keď prechádzal zákon parlamentom, veľmi zásadným spôsobom to mení spôsob prerozdeľovania financovania napríklad centier voľného času. V nasledujúcom roku mnohé z nich budú zlikvidované, pretože v prípade, že sa naozaj naplní to, že navrhovaným prerozdelením dostanú menej ako 75% financií, ktoré dostávali doteraz, tak to jednoducho nebudú schopné prežiť.
Minister školstva Dušan Čaplovič a vracanie školstva do sedemdesiatych rokov minulého storočia
Keď sa pozrieme napríklad na Štátny pedagogický ústav, tak kým predtým vo vedení pána Kríža sa modernizoval a vytváral sa čo najväčší priestor na kreativitu a samostatne jednanie učiteľov, zhruba okolo tých 30%, tak dneska sa vraciame naspäť do sedemdesiatych rokov minulého storočia a vďaka normalizačnému mysleniu pána ministra a jeho štátneho tajomníka, bývalého agenta ŠTB, sa vraciame k tomu, že píšte všetci modrým perom, iná farba nebude. Všetci učíte rovnako, podľa rovnakého papiera, podľa rovnakého rozpisu, akákoľvek kreativita sa trestá.
Minister školstva Čaplovič a nezmyselné okresávanie vlastných kompetencií
Pozrieme sa na reformu Verejnej správy a vidíme, že minister si úplne nezmyselne necháva okresávať kompetencie tým, že úradníci, jeho vlastní úradníci z krajských školských úradov budú prechádzať pod obvodné úrady a tým pádom sa môžeme dostať do situácie, že chudák pán minister školstva od Kaliňáka bude pýtať reporty o tom ako vyzerajú jeho vlastní úradníci.
Minister školstva Čaplovič a jeho nezmyselné prenášanie kompetencie o rozhodovaní
Minister zasa nezmyselne prenáša kompetenciu o rozhodovaní o otváraní nových tried škôl na vyššie územné celky, ale všetky parametre kvality, ktoré by mali merať, ktorá škola je lepšia a má ostať a ktorá je horšia a mala by zaniknúť (aspoň tie, ktoré sa dostali do toho zákona), sme tam museli pretlačiť cez zmeňováky, ktoré si potom osvojila pani poslankyňa Obrinčáková, ale stále nemáme zaistené, že aj v tej strašnej sieti stredných škôl, o ktorej rozpráva pán Fico, že je tak strašne ovplyvnená vznikom súkromných škôl, stále nebudeme vyhodnocovať kvalitu.
Skutočné dôvody, ktoré učiteľov vyhnali do ulíc
A toto sú veci, ktoré učiteľov hnevajú a toto sú veci, ktoré učiteľov popri platových podmienkach vyhnali do ulíc. Práve v tejto chvíli stovky učiteľov bratislavských napriek prerušenému štrajku protestujú pred Úradom vlády. A my sa pripájame k ich snahe o začatí širokého verejného dialógu, ktorý by mal naštartovať obnovu Slovenského školstva, aby sa naozaj dostalo na úroveň 21.storočia.
Výzva na predstaviteľov vlády Roberta Fica ohladne štrajku učiteľov
Sulík: My by sme veľmi ocenili, keby predstavitelia vlády Roberta Fica prestali štvať zavadzajúcimi vyjadreniami protestujúcich predstaviteľov školstva proti sebe a namiesto toho sa venovali k zlepšeniu odmeňovania a podmienok práce učiteľov.
Výzva na predsedu Odborového zväzu, pracovníkov školstva a vedy Pavla Ondeka
Medzi iným vyzývame predsedu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy Pavla Ondeka, aby pravdivo a úplne informoval verejnosť o výsledkoch rokovaní a o plánovaných krokoch. Treba najskôr využiť učiteľov, študentov, rodičov a potom so skutočne chabým vysvetlením štrajk prerušiť? Veľmi pekne ďakujem.