Stránka o slovenskej politike, politikoch, politických stranách.

Reforma daňového systému …

Reforma daňového systému nie je súťaž o najštedrejšiu sociálnu dávku.

Poslanec Tlustý v žiadnom prípade nenavrhuje zrušiť podporu detí, ako napr. včera na ČT1 v relácii pána Moravca tvrdil minister Nečas. Čo navrhujeme, je podporu detí presunúť do sociálneho a odvodového systému z toho dôvodu, že podpora detí je sociálny aspekt a nepatrí do priamych daní. Rezort ministra Nečase má dostatok nástrojov aby podporil deti, koniec koncov robí tak prostredníctvom prídavkov na deti už dnes. Najjednoduchšie riešenie je tieto prídavky na deti zvýšiť o 6.000 Kč ročne (to je dnešná výška daňového bonusu na deti, §35c). Sú ale aj sofistikovanejšie metódy. Napríklad môže pán minister zaviesť zľavu na odvodoch, ak nechce, aby stúpli mandatórne výdavky. Alebo môže zaviesť prídavky na deti klesajúce s rastúcim príjmom rodičov, aby štát nepodporoval bohatých. Alebo môže podpora na jedno dieťa klesať s rastúcim počtom detí. Alebo môže vzniknúť väzba medzi podporou detí a starobným dôchodkom tak, aby mal väčší dôchodok ten, kto vychoval viac detí… Skrátka možností je dosť, minister je schopný človek a nie je najmenší dôvod riešiť agendu Ministerstva sociálnych vecí v zákone o dani z príjmov. A práve odborníci Ministerstva sociálnych vecí (ktorých MF jednoducho nemá a ani nemá mať) by mali povedať, aká podpora je vhodná, aká výška optimálna, aké sa dajú očakávať efekty a pod. Práve preto podpora detí do zákona o dani z príjmov nepatrí.

Vo výpočtoch dopadov na daňovníkov je v alternatíve „dnes“ uvedený daňový bonus 6.000 Kč ročne na dieťa, v alternatíve „vláda“ je to 10.440 a v alternatíve „Tlustý“ je pre porovnateľnosť tiež uvedených 6.000 Kč ako ročná podpora detí, i keď sa ráta s jej presunom (určite nie s jej zrušením) do rezortu Ministerstva sociálnych vecí.

Dopady na samostatných daňovníkov a na rodiny vychádzajú v závislosti od počtu detí sú uvedené v dvoch grafoch na konci textu. Podrobné dopady na daňovníkov, s tabuľkami a vzorcami sa nachádzajú v excelovskom súbore Mikrodopady.

Ako vidieť, v celom spektre príjmov zvyšuje návrh poslanca Tlustého čisté príjmy daňovníkov oproti dnešnému stavu a v žiadnom prípade nie je pravdivé tvrdenie ministra Kalouska, že Tlustého návrh zaťaží väčšinu rodín viac ako dnes. Je pravda, že v nízkych príjmových skupinách ponúka s rastúcim počtom detí vládny návrh ešte vyšší prínos, no daňová reforma nie je súťaž o najštedrejšiu podporu detí. Napríklad pre rodinu s dvoma deťmi je prínos Tlustého návrhu cca 1000 Kč mesačne pri hrubom mesačnom príjme 20 tis. Kč. To predsa nie je málo na to, že Tlustého návrh zároveň ako jediný ponúka poctivú rovnú daň s bezkonkurenčnou sadzbou dane 12%. Tiež nie je krivka ako krivka. Napríklad sýtočervená krivka v prvom grafe nachádzajúca sa väčšinou v mínuse sa týka 37% domácností, zatiaľ čo žltá zastupuje len 0,4% domácností.

Záverom by som sa rád vyjadril k niektorým mylným informáciám. Kto reštituuje, zdedí alebo inou formou nadobudne majetok, neplatí žiadnu daň kým tento majetok vlastní. Daň platí až keď majetok predá a to tiež len zo zisku, čiže z rozdielu medzi predajnou cenou a cenou pri (aj bezodplatnom) nadobudnutí.

Tiež mi je záhadou, ako má byť zákon na 30ich stranách komplikovanejší ako zákon na 120tich stranách (dnešný stav). Tvrdenie ministra Nečase, že v prípade Tlustého návrhu bude musieť 10 mil. Čechov podávať daňové priznanie, naberá skutkovú podstatu šírenia poplašnej správy. Daňové priznanie naďalej nebudú podávať zamestnanci, ďalej tí, ktorým bola daň zrazená zrážkou a tí, ktorých príjmy nie sú predmetom dane (napr. dividendy). Okrem toho, nové daňové priznanie bude top jednoduché.

Poznámka: Alternatíva „Tlustý“ má iba jednu krivku z toho dôvodu, že ráta s rovnakou podporou detí ako dnes a preto sa mesačný prínos nemení v závislosti od počtu detí.
Percentuálny údaj za kategóriou udáva podiel skupiny na celkovom počte cenzových domácností

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.