Stránka o slovenskej politike, politikoch, politických stranách.

Vymožiteľnosť práva je v SR vnímaná najhoršie z celej EÚ

Slovensko je vo vymožiteľnosti práva na chvoste EÚ. To vyplýva zo štúdie, na ktorú sa odvoláva Európska komisia. Tento stav ničí slovenskú ekonomiku a veľmi výrazne brzdí jej rozvoj. Vymožiteľnosť práva …

Vymožiteľnosť práva na Slovensku
…by mala byť aktuálne najvyššou prioritou.

Dlhodobo žalostný stav

Štúdiu o vnímaní súdnej nezávislosti vykonalo Svetové ekonomické fórum. Spomedzi 144 krajín sa Slovensko umiestnilo až na 115. priečke, pričom z krajín Európskej únie skončilo ako úplne posledné. Vnímanie nezávislosti súdov jasne demonštruje, nakoľko ľudia dôverujú tomu, že sa na súdoch dovolajú spravodlivosti. Vymožiteľnosť práva je na Slovensku už dlhodobo veľmi nízka. Problémy možno hľadať na všetkých úrovniach štátnej správy, najmä na tých najvyšších miestach.

Jedným z najväčších problémov  je častá svojvôľa pri výklade zákonov. V tejto súvislosti ide najmä o Ivana Gašparoviča a jeho neochotu vymenovať Jozefa Čentéša do funkcie generálneho prokurátora napriek tomu, že bol do tejto funkcie legitímne zvolený. Ide tiež napríklad o zneužívanie inštitútu skráteného legislatívneho konania na politické účely. Vymožiteľnosť práva je v takýchto situáciách veľmi náročná.

Dôveryhodnosti súdnictva určite neprispieva ani Štefan Harabin na poste predsedu Najvyššieho súdu, čo je dedičstvom minulej Ficovej vlády. Pokiaľ sú politicky ovládané tie najvyššie miesta súdneho systému, akákoľvek nezávislosť ostatných súdov je vylúčená. Obzvlášť vtedy, ak sú ľudia s inými názormi umlčovaní a zastrašovaní – či už ide o sudcov, novinárov alebo iniciatívnych občanov. Nedôvera podnikateľov a bežných občanov k spravodlivému rozhodovaniu súdov je tak len logickým následkom.

Vymožiteľnosť práva na Slovensku a v EÚ.

Nedostatočná vymožiteľnosť práva tvorí jednu z najväčších prekážok rozvoja ekonomiky na Slovensku. Podnikatelia sa veľmi dobre rozhodnú, či budú investovať v krajine, ktorá im nedokáže zabezpečiť ani ochranu ich vlastného majetku. To, že nedostatočná vymožiteľnosť práva je veľkou brzdou ekonomiky, je možné vidieť napríklad na rebríčku ekonomickej slobody, ktorý pravidelne vydáva Heritage Foundation.

Vymožiteľnosť práva na Slovensku a v EÚ

Ako vidieť, v takmer každej jednej oblasti ekonomickej slobody je na tom Slovensko v porovnaní so zvyškom Európskej únie buď lepšie, alebo je na približne rovnakej úrovni. Výnimku tvorí len oblasť „Podnikateľská sloboda“ a „Vláda zákona“ (vymožiteľnosť práva), ktorej súčasťou je ochrana vlastníckych práv a boj proti korupcii. Súčet bodov v časti „Vláda zákona“ je až o polovicu nižší ako priemerne zaznamenávame v ostatných krajinách EÚ.

Potenciál rastu Slovenska

Zatiaľ čo v ostatných oblastiach Slovensko vykonalo úspešné reformy a so zvyškom EÚ drží krok,  práve vymožiteľnosť práva v súčasnosti vyžaduje najväčšiu zmenu. Ak by sa Slovensko v tejto oblasti dostalo len na priemernú úroveň ostatných krajín EÚ, v rebríčku ekonomickej slobody by vystúpilo zo 42. najslobodnejšej krajiny na svete na 18. miesto. V rámci EÚ by sa Slovensko posunulo z 15. miesta na miesto 8. Ak by sa navyše zbavilo množstva byrokratických nezmyslov a na úroveň zvyšku EÚ by sa dostalo aj v oblasti podnikateľskej slobody, v svetovom rebríčku by sa Slovensko posunulo na 16. miesto a v EÚ na 6. Predbehlo by tak aj krajiny ako napríklad Fínsko, Holandsko, Nemecko a Rakúsko.

Vymožiteľnosť práva sa dotýka celej spoločnosti

Lepšia vymožiteľnosť práva by však nepriamo priniesla aj iné pozitíva. Dopadmi súčasného zlého súdneho systému je nasiaknutá celá spoločnosť. Zmenšenie korupcie pri verejnom obstarávaní by zlacnilo vládne nákupy, prípadne by sa mnohé z nich ani neodohrali. To by odľahčilo rozpočet, čo by následne umožnilo zníženie daní, prípadne aspoň ich nezvyšovanie. Ak by tiež nebolo možné beztrestne zneužívať funkcie, mnohí ľudia s úmyslom kradnúť by sa tieto funkcie ani nesnažili získať.

Menšia korupcia na nižších úrovniach by zároveň znížila šikanovanie občanov, keď drobní úradníci vykonávajú nezmyselné kontroly a na podnikateľov vystavujú nezmyselnú záťaž, pričom ich nepriamo vyzývajú ku kúpe „imunity“ za cenu úplatku. Množstvo nariadení tiež vzniká výlučne s cieľom pomôcť nejakej konkrétnej firme alebo privilegovanej skupine podnikateľov. Toto všetko sú veci, ktoré by do veľkej miery odstránila práve vyššia vymožiteľnosť práva. Vymožiteľnosť práva je teda možnosťou ako výrazne zvýšiť spravodlivosť v živote podnikateľov a bežných občanov a ako zvýšiť ich slobodu, aby mohli spokojne podnikať a vytvárať pracovné miesta.

Kredit/zdroj:
1. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-285_sk.htm#PR_metaPressRelease_bottom

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.